Groeten uit Berg en Dal
ons binnenste buitenland
te voet langs de Meiberg, de Flierenberg en het Nederrijkswald

In dit album vragen we aandacht voor wat minder bekende stekjes in Berg en Dal, zoals de Meiberg, de Flierenberg en het Nederrijkswald. Een zeer gevarieerd gebied en een omgeving welke rijk is aan campings. Daarnaast kan men er het Afrika Museum bezoeken, waar een unieke collectie traditionele Afrikaanse kunst en gebruiksvoorwerpen op u wacht en een buitenmuseum, waar u kennis kan maken met de wijze waarop Afrikanen wonen en in hun onderhoud voorzien. Dus als u toch in de buurt bent.... 


Op deze plek stortte op 28 januari 1945 omstreeks 12.30 uur in een donderend geraas een hevig brandende B-24 bommenwerper neer. Het imposante geallieerde militaire vliegtuig, met een gewicht van ca. 25.000 KG en een spanwijdte van ruim 33.5 M, was -terugkerend van een bombardement op Dortmund- nabij de Duits-Nederlandse grens vol geraakt door vijandig afweergeschut, waardoor de negenkoppige bemanning zich genoodzaakt zag het brandende, niet langer luchtwaardige, toestel onmiddellijk te verlaten. Onder leiding van hun piloot, tweede luitenant J.J. Muldoon, slaagde de voltallige bemanning zich echter op miraculeuze wijze in veiligheid te brengen. Van groot belang daarbij was de locatie van de landing van de negen onfortuinlijke parachutisten, die in een soort niemandsland tussen de strijdende partijen -nabij Wyler in Duitsland en de Holdeurn in Berg en Dal- terechtkwamen. Toevalligerwijs was het deel van het bosgebied waar men neerkwam kort tevoren op de Wehrmacht veroverd door een vooruitgeschoven post van de in Berg en Dal gelegerde Canadian Artillery Unit, die hun neergestorte luchtmacht-collega's snel opspoorden en in veiligheid brachten. Van het neergestorte toestel bleef niet veel meer over dan een rokende puinhoop, een hoop verwrongen staal. Slechts een bordje op 'de boom die alles zag' markeert thans nog de bewuste plek in het Nederrijk. Saillant detail was overigens dat de B-24 Liberator destijds onder vliegeniers bekend stond onder de bijnaam 'de vliegende doodskist'. Dit omdat het gangpad, van de cockpit voorin totaan de uitgang achterin, namelijk zo nauw was dat de bemanning in geval van een voltreffer de grootste moeite had om het toestel tijdig te verlaten. 

 

Categorie├źn